Měření návštěv a konverzí na webu – pro úplné začátečníky

Každého, kdo provozuje webové stránky, by měla zajímat komplexní návštěvnost webu. V tomto článku si povíme, jak začít.

Abychom se mohli na celou problematiku lépe podívat, je potřeba si nejprve ujasnit několik základních pojmů.

Konverze

Konverze je zjednodušeně akce, kdy se nám z pouhého návštěvníka webu stane zákazník. Konverzí můžeme nazvat např. provedenou objednávku, vyplnění dotazníku, shlédnutí stránky s reklamou nebo třeba návštěvu naší firmy. Může to být tedy cokoli, co nám přinese požadovaný výsledek.

Konverzní poměr

Konverzní poměr označuje podíl návštěvníků vašeho webu, kteří uskuteční konverzi (např. vytvoří objednávku).

Příklad: Pokud přijde na můj web 1000 lidí a 20 z nich provede konverzi (nakoupí), tak bude můj konverzní poměr 2%.

Počet návštěvníků (nebo také unikátních uživatelů)

Je to počet návštěvníků, kteří za určitý časový úsek z jednoho zařízení (pc, mobil, tablet) navštíví danou webovou stránku.

Počet návštěv

Tento parametr udává počet vstupů na dané stránky za nějaké časové období.

Příklad: Pokud si jeden zákazník prohlíží naše stránky jednou odpoledne a podruhé večer, jedná se o jednoho unikátního uživatele a zároveň o 2 návštěvy. Ale v případě, že by se zákazník díval na naše stránky jednou z mobilu, podruhé ze služebního počítače a potřetí třeba z tabletu, systém by ho vnímal jako 3 unikátní uživatele a to díky různým IP adresám.

Typy návštěvnosti

Přímá

Zákazník napíše naši webovou adresu přímo do prohlížeče.

Přes odkazující stránky

Zákazník si prohlíží cizí web, kde je umístěn odkaz na naši webovou stránku a klikne na něj.

Organická

Jedná se o neplacenou návštěvnost webu z vyhledávačů jako např. Google nebo Seznam.cz. Zákazník tedy zadá do vyhledávače klíčové slovo a následně klikne na neplacený výsledek vyhledávání.

Skrz reklamní kampaně (PPC)

Zákazník se proklikne na webové stránky přes placený odkaz, který je umístěn například na sociálních sítích nebo ve vyhledávači, kde je odkaz umístěn na prvních pozicích s označením “Reklama”.

Proč vlastně sledovat návštěvnost webu?

Sledování návštěvnosti a dalších parametrů, které jsme si již vysvětlili, je nesmírně důležité. Webová analytika je nástroj, který nám pomůže pochopit potřeby a chování našich zákazníků (které informace je zajímají, na které stránce tráví nejvíce času, atd.).

Díky těmto údajům můžeme web vylepšovat, např. u stránek, kde návštěvníci strávili pouze krátký čas, můžeme vylepšit vizuální stránku, aby byla poutavější; více zviditelnit hlavní prodejní část (tlačítko Koupit), aby to návštěvníka ihned uhodilo do očí aj. Také zjistíme, které marketingové nástroje jsou pro nás ziskové, a má tedy smysl do nich více investovat, a které nám naopak nepřinášejí žádný užitek.

Proč návštěvníci klikají na reklamu, ale nekonvertují?

Velice často kladená otázka. Říkáme si, že máme spoustu prokliků, ale vůbec tomu neodpovídá počet konverzí. Předpokladem je, že když zákazník klikne na reklamu, má alespoň nějaký zájem o nabízený produkt či službu.

Dává to smysl, ale je potřeba si uvědomit, zda má reklama správně nastavenou cílovou stránku, která zákazníkovi nabídne přesně ten produkt, o který má zájem a kvůli kterému se na stránku proklikl.

Příklad: Řekněme, že si zákazník bude chtít koupit např. červené tričko bez potisku. Následně zadá dotaz do vyhledávače a na prvním místě se mu zobrazí reklama na požadovaný produkt. Představte si ale to zklamání, když se zákazník proklikne na úvodní stránku, místo na stránku konkrétního produktu, který si vybral. Většinou to dopadne tak, že se zákazník naštve a odejde.

Jak a proč sledovat návštěvnost konkurenčních webů

Důvodů můžeme mít několik. Nejčastěji se snažíme zjistit, jak je na tom naše konkurence, zda se jim daří lépe než nám.

Dalšími důvody mohou být např.:

  • chceme si zakoupit reklamní prostor na cizím webu
  • chceme daný web zakoupit
  • uzavření partnerství aj.

Existuje samozřejmě také mnoho nástrojů na měření návštěvnosti konkurenčních webů, ale pro začátečníky můžeme doporučit např. Collabim nebo Marketing Miner, který je vhodný jak pro začátečníky, tak i pro zkušené markeťáky.

Jaké nástroje použít?

Nyní si krátce představíme nástroje, které jsou vhodné především pro začátečníky. Bude se vám s nimi jednoduše pracovat, ale zároveň získáte neocenitelné informace, které mohou pomoci při startu či vylepšení vašeho webu. Tak pojďme na to.

Google Analytics

Rozhodně jeden z nejoblíbenějších nástrojů na získávání statistických dat o webech. Ocení ho jak úplný začátečník, tak i pokročilý uživatel. Naleznete zde opravdu mnoho užitečných informací jako např.:

  • odkud přicházejí zákazníci na vaši stránku
  • jak dlouho zde byli
  • aktuální i historickou návštěvnost
  • konverze aj.

Navíc vás jistě potěší, že je zdarma.

Collabim

Jednoduchý, přehledný a velmi šikovný nástroj, který vám může nabídnout mnoho užitečných funkcí.

Collabim umí:

  • měřit pozice klíčových slov
  • vyhledávat weby vhodné pro získávání zpětných odkazů (tzv. linkbuilding)
  • monitorovat PPC reklamy
  • monitorovat vaši konkurenci aj.

Služba je sice placená, ale i Collabim disponuje i verzí zdarma, kde si můžete vše vyzkoušet.

Marketing Miner

Komplexní marketingový nástroj, který je díky rozsáhlé databázi s návody a postupy krok za krokem vhodný i pro marketingové začátečníky.

Marketing Miner umí:

  • měřit pozice ve vyhledávačích
  • získávat data o hledanosti dotazů
  • ukázat, na jaké dotazy konkurence inzeruje aj.

Do začátku vám bude určitě stačit bezplatná verze.

Samozřejmě pokud zvládnete výše uvedené nástroje, které jsou vhodné převážně pro začátečníky, nebojte se vyzkoušet i složitější systémy jako např. Google Search Console, Google Data Studio aj. Teď už se jen pustit do práce. Hodně štěstí :)

Související články

Gabca-avatar-400x400-1

Tento návod pro vás napsala Gabriela Dřízhalová. Její vášní je cestování a nejraději relaxuje při práci na zahrádce či procházce přírodou.

Chcete se k článku na něco zeptat?