Prodáváte online? Máte, případně uvažujete o e-shopu? Věděli jste, že ze zákona musí váš prodejní web obsahovat určité náležitosti?
Obsah
Označujte
Na vašem e-shopu nesmí chybět vaše identifikační údaje.
Jste společnost?
Uveďte:
- název,
- identifikační číslo,
- sídlo,
- údaj o zápise v obchodním rejstříku (zápis u soudu a spisovou značku).
Jste živnostník?
Uveďte:
- název,
- identifikační číslo,
- sídlo,
- údaj o tom, že jste zapsaní u živnostenského úřadu (není třeba uvádět kterého).
Všeobecné obchodní podmínky a na co nezapomenout
Obchodní podmínky jsou právní páteří vašeho vztahu se zákazníky. Některé platformy nabízejí vzory zdarma (například APEK) – mějte ale na paměti, že každý e-shop má jiný typ zboží (prodávat trička a cukrovinky je velký rozdíl), jiný přístup k zákazníkovi a jiný způsob fungování. I vzorové podmínky tedy doporučuji nechat „došít“ na míru.
Co v obchodních podmínkách uvést?
- vaši identifikaci,
- jak vzniká smlouva (tedy jestli samotnou objednávkou nebo až potvrzením, že zboží máte a dodáte),
- cenu zboží včetně nákladů na balné a dopravu (u spotřebitelů uvádějte vždy ceny vč. DPH) – případně jak se stanoví, kde ji zákazník najde,
- platební a dodací podmínky (v případě možnosti platby v hotovosti je potřeba informovat o povinnosti vystavit účtenku a evidovat tržbu),
- jak postupovat v případě, že má zboží vadu (kde vadu uplatnit, jak, jaká jsou práva zákazníka, jaké jsou vaše povinnosti),
- informaci o možnosti odstoupení od kupní smlouvy spotřebitelem (dokdy, jak, jaké náklady s tím nese spotřebitel a jaké vy, jak vrátíte kupní cenu, přiložte vzorový formulář pro odstoupení),
- informaci o tom, že spotřebitelé se mohou v případě sporu obrátit na Českou obchodní inspekci s žádostí o mimosoudní řešení sporu,
- doporučuji zákazníkovi také uvést, jak se o zboží starat, na jaké kontaktní údaje se obrátit, pokud bude se zbožím cokoliv v nepořádku, případně se zamyslet, nakolik vyjdete vstříc klientům – podnikatelům.
Myslete na to, že některé zboží může mít hlavně z hlediska reklamací a odstupování od smluv výjimečný režim (videa, potraviny, hygienické pomůcky, služby…) – v takovém případě vždy doporučuji nechat podmínky „doťuknout“ právníka, který vám pomůže chránit byznys před zákazníky, co například „zhlédnou video“ a poté v zákonné lhůtě do 14 dnů odstoupí od smlouvy a chtějí vrátit peníze.
Strašák jménem GDPR
Na e-shopu sbíráte data svých klientů a potenciálních zákazníků. Pro sběr těchto dat musíte mít:
- v zákoně stanovenou povinnost nebo možnost takového sběru (například zpracování pro zaslání zboží, zařazení zákazníkova e-mailu do mailingové databáze, analytika návštěvnosti webu),
- souhlas (například pro cílení reklamy, pro zápis do newsletteru, pro registraci do uživatelského účtu).
Pokud vám práci s osobními údaji umožňuje zákon, je potřeba do patičky webu nasadit dokument, který informuje o zpracování osobních údajů – nejčastěji ho najdete na webech pod názvem „Zásady zpracování osobních údajů“.
Informace musí obsahovat:
- kdo jste,
- jaká data zpracováváte,
- proč (za jakých účelem),
- jak dlouhou dobu (vždy se musí jednat o dobu určitou),
- kdo jsou vaši zpracovatelé,
- zda máte jmenovaného pověřence (u e-shopů zpravidla být nemusí),
- jestli se data dostanou mimo EU,
- jaká jsou práva spojená se zpracováním osobních údajů.
Vzorové dokumenty opět můžete najít například u APEK. Nezapomínejte ale, že nasazením dokumentů práce s osobními údaji nekončí. Pohlídejte si také:
- záznamy o činnostech zpracování (rozcestník, ve kterém vedete přehled o práci s daty u vás ve firmě),
- zpracovatelské smlouvy (smlouvy se zpracovateli vašich dat),
- bezpečný výběr software a dodavatelů, kteří splňují náležitosti GDPR,
- proškolení vašich zaměstnanců,
- případné balanční testy (při zpracování na základě tzv. oprávněného zájmu).
K osobním údajům na e-shopu a práci s nimi se podívejte také na nejčastější otázky a odpovědi přímo na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.