Webinář: Právo letem e-commerce světem 🎥

Tento návod je pro službu: SimpleShop

Ve webináři jsme se společně s advokátkou Petrou Dolejšovou věnovali právním otázkám, ochraně dat a autorským právům v oblasti e-commerce. Záznam webináře i odpovědi na otázky najdete v článku.

POZN.: Webinář je z roku 2021, podoba systému a některé funkce tedy nejsou aktuální. Necháváme jej ale zveřejněný, jelikož jsou v něm hezky uvedeny základní informace ohledně nastavení obchodních podmínek, GDPR a další tipy.

Webinář

Otázky a odpovědi

Povinné dokumenty, údaje a GDPR

Na webových stránkách je prý nutné uvést IČO a fakturační údaje. Kam je doporučujete dát tak, aby nepřekážely a přitom byly dohledatelné?

Nejlépe na stránku ke kontaktním údajům.

Platí ochrana osobních údajů pro mé kontaktní údaje na webu?

Dotaz: Pokud nemám veřejnou kancelář a publikuji obsah na webu, musím do patičky napsat kromě e-mailu i fyzickou adresu a telefon, i když jsou to mé osobní údaje? Zde neplatí ochrana osobních údajů?

Odpověď: Podnikatel podle zákona musí mít na webu kompletní informace včetně sídla firmy, i když se jedná o soukromou adresu.

Musím zasílat obchodní podmínky e-mailem spolu s registračním e-mailem?

Dotaz: Musím zasílat obchodní podmínky e-mailem spolu s registračním e-mailem, abych splnil podmínku, že obchodní podmínky musí být dostupné kdykoliv nebo je stačí mít jen na webu?

Odpověď: Obchodní podmínky je nutné zaslat e-mailem, nestačí je mít na webu nebo na ně posílat odkaz. V SimpleShopu můžete obchodní podmínky zasílat automaticky společně s objednávkou, aby tato podmínka byla splněna.

Kolik stojí vytvoření obchodních podmínek?

Záleží na hodinové sazbě daného právníka. Obvyklá cena za vytvoření obchodních podmínek na míru se pohybuje zhruba od 15 000 Kč. Pokud by šlo pouze o úpravu a doladění už připraveného dokumentu, bude cena nižší, cca od 5 000 Kč.

Jak můžeme řešit možnost odhlášení z hromadných e-mailů v oznámeních?

Dotaz: Když pošleme hromadný e-mail, např. o nedostupnosti webu se zaplaceným kurzem, logicky nemůže být dole tlačítko na odhlášení newsletteru, protože to je oznámení. Jenže pak se na nás někteří zákazníci zlobí, že se nemůžou z tohoto odběru odhlásit. Je nějaký nápad, jak tohle řešit?

Odpověď: Pokud se jedná pouze o technické oznámení, možnost odhlášení odběru nemusí nutně obsahovat. Další možností je vytvořit webovou stránku, na které budou informace o dostupnosti služby průběžně k dispozici, a na kterou lze v případě potřeby odkazovat.

Odstoupení od smlouvy

Jak je to s právem na odstoupení od smlouvy u digitálních produktů?

Dotaz: Když si člověk něco objedná a zaplatí, tak mu obsah hned neotevřu, ale s daň. dokladem ho upozorním, že si má otevření vyžádat, a tím se vzdát práva na odstoupení? Nebo je lepší napsat do objednávky, že se zákazník vzdává práva na odstoupení, jelikož se jedná o digitální produkt?

Odpověď: U digitálního obsahu je nejlepší vzdání se práva na odstoupení od smlouvy ošetřit v obchodních podmínkách.

Jak je to technicky s odemknutím digitálního obsahu, jakmile se zákazník vzdá možnosti odstoupit od smlouvy?

Dotaz: Jak by to bylo technicky? Lze nastavit to otvírání kurzu, pdf na vyžádání přímo u vás v SS, nebo by se to muselo dělat ručně?

Odpověď: SimpleShop umí produkt po uhrazení objednávky doručit automaticky. Podmínku vzdání se práva na odstoupení od smlouvy je zároveň nutné uvést v obchodních podmínkách.

V případě prodeje digitálního obsahu, jak přesně, prosím, má znít ta formulace v obchodních podmínkách o nemožnosti odstoupit po 14 dnech?

Podrobnosti viz Občanský zákoník – Odstoupení od smlouvy – § 1837 odst. l). Přesnou textaci pro váš konkrétní případ ale vždy doporučujeme nechat zkontrolovat právníkem.

K tomu odstoupení od smlouvy, co když se produkt pokazí ve 14 dnech. Je to odstoupení, nebo reklamace?

Obsah webu a autorská práva

Jak je to s právy použití fotek dětí, když se jedná o hračky pro děti?

Dotaz: Prosím, jak je to s právy použití fotek dětí, když se jedná o hračky pro děti? Když jsou děti např. zachyceny při tvoření, např. malování. Je rozdíl mezi použitím na webu a na soc. sítích? Dítě by nejspíš nemělo být rozpoznatelné (není-li model release). Jak postupovat jde-li o převzaté fotky a fotky vyfocené mnou?

Odpověď: Z hlediska ochrany osobnosti je nutné mít souhlas zákonného zástupce pro veřejné použití fotografie. Dále je nutný souhlas autora v případě, že fotografii pořídil někdo jiný než vy (např. rodič dítěte).

Je rozdíl mezi použitím (právy) profi fotky a fotky z akce, zachycení nějaké veřejné události?

Do pozvánky na akci lze uvést oprávněný zájem – informaci, že z akce budou pořizovány fotografie, které budou následně zveřejněny.

Můžu použít v článku cizí fotku, pod kterou napíšu autora a odkaz na stránky?

Dotaz: Můžu použít v článku cizí fotku, pod kterou napíšu autora a odkaz na stránky? Například v jednom článku s názvem “5 návodů na pletené ponožky” mám fotky z webů, kam na návody odkazuji.

Odpověď: Něco podobného by bylo možné pouze např. na vlastním blogu. V jakýchkoliv jiných materiálech (např. marketingových) bez souhlasu není použití cizí práce možné.

Mohou se fotografie pořizovat na veřejné akci?

Dotaz: Co když se jedná o veřejnou akci venku? Kde se nikde “nevstupuje”, např. v rámci veletrhu je nějaký stánek, a tam dětičky tvoří?

Odpověď: V rámci oprávněného zájmu je možné fotografie na veřejných akcích pořizovat, je vždy ale vhodné mít informace uvedeny na webu a ideálně i u vstupu na akci.

Související články

Martin Dostál

Tento webinář pro vás natočil Martin Dostál, zakladatel fakturačního systému Vyfakturuj.cz a chytrého prodejního formuláře SimpleShop. Zkušený řečník, který má za sebou mnoho přednášek a živých vysílání. Velmi rád navštěvuje nejrůznější konference a eventy. Miluje PHP, je pořadatelem kurzů přežití a jeho ostřílený humor pobaví a někdy zaskočí celý tým.

Chcete se k článku na něco zeptat?

Napište nám