Ve webináři jsme se společně s advokátkou Petrou Dolejšovou věnovali právním otázkám, ochraně dat a autorským právům v oblasti e-commerce. Záznam webináře i odpovědi na otázky najdete v článku.
Obsah
Webinář
Otázky a odpovědi
Povinné dokumenty, údaje a GDPR
Nejlépe na stránku ke kontaktním údajům.
Dotaz: Pokud nemám veřejnou kancelář a publikuji obsah na webu, musím do patičky napsat kromě e-mailu i fyzickou adresu a telefon, i když jsou to mé osobní údaje? Zde neplatí ochrana osobních údajů?
Odpověď: Podnikatel podle zákona musí mít na webu kompletní informace včetně sídla firmy, i když se jedná o soukromou adresu.
Dotaz: Musím zasílat obchodní podmínky e-mailem spolu s registračním e-mailem, abych splnil podmínku, že obchodní podmínky musí být dostupné kdykoliv nebo je stačí mít jen na webu?
Odpověď: Obchodní podmínky je nutné zaslat e-mailem, nestačí je mít na webu nebo na ně posílat odkaz. V SimpleShopu můžete obchodní podmínky zasílat automaticky společně s objednávkou, aby tato podmínka byla splněna.
Záleží na hodinové sazbě daného právníka. Obvyklá cena za vytvoření obchodních podmínek na míru se pohybuje zhruba od 15 000 Kč. Pokud by šlo pouze o úpravu a doladění už připraveného dokumentu, bude cena nižší, cca od 5 000 Kč.
Dotaz: Když pošleme hromadný e-mail, např. o nedostupnosti webu se zaplaceným kurzem, logicky nemůže být dole tlačítko na odhlášení newsletteru, protože to je oznámení. Jenže pak se na nás někteří zákazníci zlobí, že se nemůžou z tohoto odběru odhlásit. Je nějaký nápad, jak tohle řešit?
Odpověď: Pokud se jedná pouze o technické oznámení, možnost odhlášení odběru nemusí nutně obsahovat. Další možností je vytvořit webovou stránku, na které budou informace o dostupnosti služby průběžně k dispozici, a na kterou lze v případě potřeby odkazovat.
Odstoupení od smlouvy
Dotaz: Když si člověk něco objedná a zaplatí, tak mu obsah hned neotevřu, ale s daň. dokladem ho upozorním, že si má otevření vyžádat, a tím se vzdát práva na odstoupení? Nebo je lepší napsat do objednávky, že se zákazník vzdává práva na odstoupení, jelikož se jedná o digitální produkt?
Odpověď: U digitálního obsahu je nejlepší vzdání se práva na odstoupení od smlouvy ošetřit v obchodních podmínkách.
Dotaz: Jak by to bylo technicky? Lze nastavit to otvírání kurzu, pdf na vyžádání přímo u vás v SS, nebo by se to muselo dělat ručně?
Odpověď: SimpleShop umí produkt po uhrazení objednávky doručit automaticky. Podmínku vzdání se práva na odstoupení od smlouvy je zároveň nutné uvést v obchodních podmínkách.
Podrobnosti viz Občanský zákoník – Odstoupení od smlouvy – § 1837 odst. l). Přesnou textaci pro váš konkrétní případ ale vždy doporučujeme nechat zkontrolovat právníkem.
Obsah webu a autorská práva
Dotaz: Prosím, jak je to s právy použití fotek dětí, když se jedná o hračky pro děti? Když jsou děti např. zachyceny při tvoření, např. malování. Je rozdíl mezi použitím na webu a na soc. sítích? Dítě by nejspíš nemělo být rozpoznatelné (není-li model release). Jak postupovat jde-li o převzaté fotky a fotky vyfocené mnou?
Odpověď: Z hlediska ochrany osobnosti je nutné mít souhlas zákonného zástupce pro veřejné použití fotografie. Dále je nutný souhlas autora v případě, že fotografii pořídil někdo jiný než vy (např. rodič dítěte).
Do pozvánky na akci lze uvést oprávněný zájem – informaci, že z akce budou pořizovány fotografie, které budou následně zveřejněny.
Dotaz: Můžu použít v článku cizí fotku, pod kterou napíšu autora a odkaz na stránky? Například v jednom článku s názvem “5 návodů na pletené ponožky” mám fotky z webů, kam na návody odkazuji.
Odpověď: Něco podobného by bylo možné pouze např. na vlastním blogu. V jakýchkoliv jiných materiálech (např. marketingových) bez souhlasu není použití cizí práce možné.
Dotaz: Co když se jedná o veřejnou akci venku? Kde se nikde “nevstupuje”, např. v rámci veletrhu je nějaký stánek, a tam dětičky tvoří?
Odpověď: V rámci oprávněného zájmu je možné fotografie na veřejných akcích pořizovat, je vždy ale vhodné mít informace uvedeny na webu a ideálně i u vstupu na akci.