Tento návod je pro službu: SimpleShop
Při prodeji elektronicky poskytovaných služeb, telekomunikačních služeb nebo služeb rozhlasového a televizního vysílání koncovým zákazníkům v jiných státech EU je obvykle místem plnění stát příjemce. V SimpleShopu se tato situace týká např. prodeje e-booků, online kurzů apod. Při nižších obratech ale můžete využít výjimku, která prodej do zahraničí do určité míry zjednodušuje.
Při obratu do 10 000 EUR ročně existuje od 1. 1. 2019 výjimka, která umožňuje při splnění dalších podmínek změnit místo plnění na domovskou zemi dodavatele a tedy fakturovat bez DPH do členských států EU osobám nebo firmám nepovinným k dani. Podrobnosti najdete na webu Finanční správy – Stanovení místa plnění při poskytnutí vybraných služeb.
Podrobně se touto problematikou zabývá paní Marta Veselá v článku Jak fakturovat elektronické služby do EU po 1. 1. 2019 na webu Agenda s nadhledem. | ![]() |
Nesplňujete-li podmínky pro výše uvedenou výjimku a nejste-li plátce DPH v ČR, je potřeba, abyste se na příslušném finančním úřadě registrovali jako osoba identifikovaná k dani (IO). Více o nastavení v SimpleShopu viz článek Prodej do zahraničí – MOSS.
Prodej zahraničním neplátcům DPH
Nastavení prodeje zahraničním neplátcům DPH se liší podle toho, zda jste v ČR neplátce DPH, identifikovaná osoba nebo plátce DPH.
Neplátce DPH
Fakturujete bez DPH, stejně jako v rámci ČR.
Identifikovaná osoba (IO)
Do režimu identifikované osoby si svou firmu přepnete v Nastavení → Faktury → Fakturační údaje.
U produktu při fakturaci zahraničním osobám nebo firmám nepovinným k dani nastavíte DPH 0%.
Plátce DPH
Při fakturaci zahraničním osobám nebo firmám nepovinným k dani si u produktu nastavíte českou DPH – 21%. U e-booků je od 1. 5. 2020 snížená sazba DPH – 10%.
Prodej zahraničním plátcům DPH (daň odvede zákazník)
Jste-li Identifikovaná osoba nebo plátce DPH a odběratelem vaší služby může být i zahraniční plátce DPH, aktivujte v nastavení ceny produktu rovněž tuto možnost.
Nezapomeňte ve formuláři zobrazit políčka pro zadání adresy a IČ/DIČ a označit je jako povinná. Po objednání produktu SimpleShop ověří v systému VIES, zda je zadané DIČ (resp. IČ DPH u slovenských odběratelů) platné a pokud ano, vystaví objednávku (a následně fakturu) v režimu přenesení daňové povinnosti.
Kontrola správného DIČ (IČ DPH) probíhá až v okamžiku objednání, nikoliv ihned po zadání IČ DPH do kolonky v prodejním formuláři.
Prodej do zahraničí a opakované platby
Sazbu DPH, která bude použita na pravidelných fakturách pro zahraniční odběratele je nutné nastavit přímo u opakovaných plateb.
Související návody
- Prodej do zahraničí – nastavení
- Prodej do zahraničí – elektronické služby s MOSS
- MOSS (video) 📽️
- Fakturační údaje, ne/plátce DPH, Identifikovaná osoba
Tento návod pro vás napsala Markéta Hladká, anděl zákaznické podpory Redbit s.r.o. Pečlivě a důsledně se stará o spokojenost uživatelů aplikací Vyfakturuj.cz a SimpleShop, a to téměř ve všech chvílích, kdy nekrotí smečku čítající dva jednovaječné potomky. Ráda cestuje a svými historkami dokáže rozesmát celý tým.
Odpověděl článek na všechny vaše otázky?