Opakované platby můžete využít pro automatické strhávání pravidelných částek z platební karty nebo platby bankovním převodem, v návaznosti na členské sekce nebo samostatně pro fakturaci za pravidelné služby, konzultace či prodej na splátky.
Obsah
Způsoby úhrady opakovaných plateb
Při úhradě první objednávky systém vytvoří předpis pravidelné faktury, ve kterém bude použita stejná platební metoda jako u první platby. Nový doklad pak bude zákazníkovi automaticky zaslán vždy v termínu stanoveném v předpisu pravidelné faktury.
POZN.: Pročtěte si podmínky nastavení jednotlivých variant úhrady opakovaných plateb a poté vyberte tu, která je pro váš produkt a nastavení prodeje nejvhodnější.
Automatická platba online kartou (pouze Comgate)
Automatické stržení částky za prodloužení předplatného si můžete nastavit pomocí online platby kartou přes platební bránu Comgate.
Podmínky
Minimální částka pro první objednávku i pravidelné doklady placené online je 10 Kč (kvůli podmínkám platebních bran). Tuto platební metodu proto nelze použít pro produkty zdarma nebo se 100% slevou.
Nastavení v Comgate a v SimpleShopu
Opakované platby je nejprve nutné aktivovat ve vašem účtu Comgate ze strany platební brány.
POZOR! Tato funkce je dostupná na vyžádání a podléhá schválení. Je pouze na Comgate a jejich podmínkách, zda vám opakované platby umožní.
V SimpleShopu pak v rozšíření platební metody (Comgate – platba kartou) vyberte variantu ANO – mám aktivovanou možnost opakovaných plateb u Comgate.
Jak proces probíhá?
V termínu pravidelné platby systém:
- vystaví objednávku (pouze v systému, doklad není zasílán zákazníkovi),
- strhne platbu z platební karty použité v první objednávce,
- vystaví fakturu,
- zákazníkovi zašle fakturu a potvrzení o přijetí platby (šablona E-mail s informací o uhrazení faktury ze sekce Ručně vystavené doklady),
- prodlouží platnost členství na webu (pokud je členství u produktu nastaveno).
V případě, že se nepodaří strhnout platbu (bod 2.), systém zašle zákazníkovi objednávku k úhradě.
Platba online přes jiné platební brány a platba bankovním převodem
U objednávek hrazených platební kartou přes ostatní platební brány a u plateb bankovním převodem se předplatné automaticky nestrhne. Zákazník musí úhradu provést ručně.
Jak proces probíhá?
V termínu pravidelné platby systém:
- vystaví objednávku,
- zašle objednávku zákazníkovi (šablona E-mail s novou fakturou ze sekce Ručně vystavené doklady).
Jakmile zákazník objednávku uhradí, systém:
- vystaví fakturu,
- pošle ji zákazníkovi spolu s potvrzením o přijetí platby (šablona E-mail s informací o uhrazení faktury ze sekce Ručně vystavené doklady),
- prodlouží platnost členství na webu.
POZOR! Kvůli času potřebnému pro provedení platby je vhodné ručně upravit datum začátku v předpisu pravidelné faktury, aby ho zákazník dostal s předstihem.
Podmínky pro online platby
Minimální částka pro první i pravidelné objednávky placené online je 10 Kč (kvůli podmínkám platebních bran). Tato platební metoda proto není vhodná pro produkty zdarma nebo se 100% slevou.
Podmínky pro klasický bankovní převod
Při platbě bankovním převodem neplatí podmínka pro minimální částku. Můžete ho tedy využít i pro trial nebo voucher na nákup produktu se 100% slevou.
Nastavení opakovaných plateb u produktu
Po přepnutí roletky u opakovaných plateb na Zapnuto se rozbalí možnosti nastavení.
Podmínky pravidelných plateb nastavte u produktu na záložce Obecné informace v sekci Opakované platby. Nezapomeňte vyplnit částku, jinak systém předpis pravidelné faktury nevytvoří.
Trial, produkt zdarma na zkoušku nebo se 100% slevou
Částku na pravidelném dokladu lze nastavit nezávisle na ceně produktu, což je praktické například pro nabídku zkušebních verzí produktů. První platba tak může být v jiné výši než ty následující.
Pro produkty nebo služby zdarma, na které navazuje placené prodloužení, použijte platební metodu bankovní převod. Aby se správně vytvořil předpis pravidelné faktury, musí být bankovní převod zaškrtnutý v nastavení platebních metod u daného produktu.
Pokud produkt není zdarma, ale zákazník na něj může uplatnit 100% slevu, můžete ve formuláři ponechat i ostatní platební metody. Jakmile je výsledná cena objednávky 0 Kč, platební metody se v prodejním formuláři skryjí a systém automaticky vybere jako platební metodu bankovní převod.
POZOR! Aby se vytvořil předpis pravidelné faktury, musí být u produktu vždy nastavena platební metoda bankovní převod!
Nastavení pravidelného dokladu
Detaily pravidelného dokladu můžete upravit v sekci Pravidelné faktury.
V předpisu pravidelné faktury je jako výchozí typ pravidelného dokladu nastavena objednávka. Pokud potřebujete, aby se vystavil jiný typ dokladu, vyberte ho v políčku Vystavit v předpisu pravidelné faktury.
U dokladů vystavených automaticky pomocí funkce pro opakované platby nicméně doporučujeme do pravidelných dokladů zasahovat co nejméně (kromě úpravy počátečního data vystavení u bankovních převodů). Některé dodatečné ruční úpravy mohou způsobit, že automatický proces nebude fungovat správně.
POZOR! Pro automatické prodlužování členství nevytvářejte pravidelné faktury ručně! Nebude tak zajištěna návaznost na produkt a prodlužování proto nebude fungovat.
Šablony e-mailů pro opakované platby
Systém automaticky pošle zákazníkovi e-mail s podklady pro uhrazení prodloužení členství v termínu nastaveném v pravidelné faktuře. Pro nastavení zasílaných e-mailů a upomínek použijte šablony pro ručně vystavené doklady, které jsou dostupné v obecném nastavení účtu. E-maily tedy není možné nastavit individuálně pro jednotlivé produkty.
E-mail s novou fakturou bude zaslán zákazníkovi, který u objednávky použije platbu bankovním převodem či online kartou bez automatického strhávání plateb. E-mail je odesílán automaticky, není tedy nutné ho aktivovat.
E-mail s informací o uhrazení faktury bude odeslán u platby bankovním převodem i platby online kartou. Je ale nutné v šabloně aktivovat jeho odesílání.
Opakované platby do zahraničí
Sazby DPH pro jednotlivé země, které budou použity na pravidelných fakturách, je nutné nastavit přímo u opakovaných plateb. Podrobné informace najdete v návodech pro prodej do zahraničí. Konkrétní nastavení se liší podle toho, zda používáte OSS či nikoliv.
POZN.: Vzhledem k vícekrokovému nastavení doporučujeme celý proces ještě před zahájením prodeje důkladně otestovat. Postup najdete v návodu Testování opakovaných plateb.
Přechod z OSVČ na s. r. o.
Při přechodu z OSVČ na s. r. o. např. z důvodu změny režimu plátcovství DPH nezapomeňte pravidelné faktury zkontrolovat a případně upravit.
Pokud současně se změnou režimu DPH dochází i k vytvoření nové firmy ve Vyfakturuj.cz nebo SimpleShopu, je nutné pravidelné faktury v původní firmě pozastavit a vytvořit je v nové firmě znovu.